Anxietatea in relatiile de dragoste
In momentul in care intram intr-o relatie cu o persoana de care ne indragostim, inevitabil in cele mai multe din cazuri apare anxietatea. In sufletul nostru apare o teama, teama de pierdere, abandon , respingere. Cum gestionam aceste emotii?
Albert Ellis explica in cartea sa “ Cum sa va controlati anxietatea “, care sunt convingerile pe baza carora apar aceste emotii si cum le putem diminua efectele negative.
“Sa luam un caz cat se poate de comun. Sa presupunem ca sunteti indragostit sincer si ca exista semnalmente puternice ca persoana iubita nu va intoarce neaparat dragostea. El sau ea este destul de indiferenta fata de dumneavoastra sau pare chiar sa nu va placa deloc.
Da, doar ca dumneavoastra continuati sa va doriti ca respective persoana sa va raspunda cu aceeasi intensitate afectiva si ajungeti destul de anxios gandindu-va ca el sau ea nu va face acest lucru. Cum va puteti diminua starea de anxietate?
Sa presupunem mai intai, ca sunteti foarte dornic sa obtineti afectiunea persoanei iubite. Sa ne imaginam ca manifestati in acest sens atat un imperativ, cat si o dorinta foarte puternic .
De ce? De ce ar trebui sa prespunem asta? Pentru ca, atunci cand sunteti deosebit de anxios, trebuie sa aveti probabil un imperativ in spate. Deci sa consideram ca aceasta functioneaza si in cazul dumneavoastra.
In mod evident , preferinta sau dorinta dumneavoastra este ca persoana iubita sa va raspunda cu aceeasi afectiune. Sa presupunem insa ca, de vreme ce sunteti foarte anxios, aceasta dorinta a ajuns in stadiul unui imperativ absolut. Cautati si veti descoperi foarte usor un imperativ formulat , dupa cum urmeaza: “ Nu numai ca vreau din toata inima ca omul pe care-l iubesc sa ma iubeasca si el, dar am ajuns chiar sa cred ca trebuie neaparat sa o faca. Dar, de vreme ce nu face ceea ce as vrea eu sa faca si e posibil chiar ca el sa nu ma iubeasca niciodata, in aceeasi masura in care-l iubesc eu , sunt foarte anxios. Nu am nicio garantie ca voi primi ceea ce trebuie neaparat. sa primesc, astfel ca sunt extreme de anxios, in fapt, chiar panicat.”
Deci, acum avem un imperativ foarte probabil ca dumneavoastra va spuneti toate acestea cu privire la persoana iubita, din cauza careia va simtiti foarte anxios. Simplu, nu-i asa?
Daca va straduiti sa gasiti imperativul care functioneaza in cazul dumneavoastra, il veti depista probabil cu destula usurinta.
Dar cum procedati in cazul imperativului care afirma: “ Trebuie in mod absolut ca iubitul meu sa imi raspunda cu aceeasi afectiune pe care o manifest eu fata de el?” Cum aveti de gand s-o modificati?
O solutie ar fi sa disputati aceasta afirmatie. Scopul dumneavoastra este de a castiga afectiunea omului iubit. In principiu, persoana respectiva nu pare sa tina foarte mult la dumneavoastra si s-ar putea ca sentimentul acesta sa nu se schimbe niciodata. Apoi, va spuneti dumneavoastra insiva, ca trebuie sa se intample neaparat contrariul. Drept urmare, ca si o consecinta de ordin emotional, ajungeti sa fiti anxios. Nici acum lucrurile nu va sunt cat se poate de clare?
Convingerea care duce la starea dumneavoastra de anxietate este: “ Iubitul meu trebuie neaparat sa raspunda afectiunii mele”.
Metode de disputare ale acestor convingeri irationale gasiti in carte lui Albert Ellis : “Cum sa va controlati anxietatea.”

Sursa: Albert Ellis - Cum sa va controlati anxietatea

INTARIREA SANATATII MENTALE
In afara de a apela la ajutorul de specialitate, exista multe alte moduri in care ne putem influenta pozitiv starea de bine psihic.
Observandu-ne sentimentele si comportamentul, putem determina tipurile de actiuni si situatii care ne provoaca suferinta sau ne pun in dificultate, sau dimpotriva, acele tipuri care sunt cele mai benefice pentru noi.
Incercand sa ne analizam motivatiile si abilitatile, ne putem dezvolta capacitatea de a face alegeri active in viata, in loc sa acceptam pasiv orice se intampla.
Problemele cu care se confrunta oamenii sunt foarte diferite si nu exista reguli general valabile pentru intarirea sanatatii psihice. Cu toate acestea, din experienta terapeutilor se desprind cateva sugestii generale.
  • ACCEPTATI-VA SENTIMENTELE
  • AFLATI-VA PUNCTELE VULNERABILE
  • DEZVOLTATI-VA TALENTELE SI PREOCUPARILE
  • IMPLICATI-VA IN RELATII CU ALTE PERSOANE
  • INVATATI CAND SA CERETI AJUTORUL
Acceptati-va sentimentele
Furia, tristetea, frica si sentimentul de a fi ramas fara scopuri si idealuri in viata sunt emotii neplacute si putem incerca sa ne ferim de anxietate, negand aceste sentimente. Uneori, incercam sa evitam anxietatea confruntandu-ne cu situatii fara a trai vreo emotie, care ne conduc la o falsa modalitate de detasare sau " raceala", ce poate fi distructiva. Putem incerca sa ne suprimam toate emotiile, pierzand astfel capacitatea de a accepta ca normale bucuriile si tristetile, care sunt o parte din relatia noastra cu ceilalti oameni. Emotiile neplacute sunt o reactie normala in multe situatii. Nu este nicio rusine sa ne fie dor de casa, sa ne fie teama cand invatam sa patinam. sau sa ne suparam pe cineva care ne-a dezamagit.Aceste emotii sunt normale si este mai bine sa le recunoastem decat sa le negam. Cand emotiile nu pot fi exprimate in mod direct ( de exemplu: s-ar putea sa nu fie intelept sa tipi la seful tau!), este de ajutor sa gasim un alt debuseu pentru a ne elibera de tensiunea acumulata.O plimbare lunga, lovirea unei mingi de tenis sau discutarea situatiei cu un prieten, pot risipi mania.
Aflati-va punctele vulnerabile
Descoperirea genurilor de situatii care va supara sau va fac sa reactionati exagerat, va poate ajuta sa va feriti de stres. Poate ca unii oameni va agaseaza. Puteti sa-i evitati, sau puteti incerca sa intelegeti ce anume va deranjeaza la ei. Poate ca ei par atat de echilibrati si siguri pe ei, incat va fac sa va simtiti nesiguri. Incercarea de a stabili cauza disconfortului va poate ajuta sa vedeti situatia intr-o alta lumina. Poate ca deveniti foarte anxiosi cand trebuie sa vorbiti in fata clasei sau sa prezentati o lucrare. Din nou, puteti incerca sa evitati aceste situatii, sau puteti capata incredere in voi, urmand un curs despre vorbitul in public. De asemenea, puteti reinterpreta situatia. In loc sa ganditi "toata lumea de abia asteapta sa ma critice de indata ce voi deschide gura", puteti sa va spuneti "clasa va fi interesata sa afle ce am de spus si nu ma voi lasa intimidat daca voi face cateva greseli." Multi oameni se simt deosebit de anxiosi cand sunt tensionati. Planificarea atenta si adecvata a muncii va poate ajuta sa nu va simtiti coplesiti in ultimul minut. Strategia de a aloca intentionat mai mult timp decat credeti ca va este necesar pentru a ajunge la ore sau la intalniri de afaceri, poate elimina o sursa de stres.
Dezvoltati-va talentele si preocuparile
Oamenii care sunt plictisiti sau nefericiti sunt rareori interesati de ceva. Colegiile si programele comunitare de astazi, ofera ocazii practic nelimitate oamenilor de toate varstele sa-si probleze talentele in multe domenii, incluzand sportul, activitatile academice, muzica, arta, drama si artele plastice. Deseori, cu cat stiti mai multe despre o chestiune, aceasta ( si viata) devine cu atat mai interesanta. In plus, sentimentul de competenta castigat prin dezvoltarea aptitudinilor poate veni foarte mult in sprijinul parerii bune despre sine.
Implicati-va in relatii cu alte persoane
Sentimentele de izolare si singuratate stau la originea celor mai multe tulburari emotionale. Suntem fiinte sociale si avem nevoie de sprijinul, alinarea si asigurarile furnizate de ceilalti oameni. Concentrarea atentiei integral asupra problemelor personale, poate duce la o preocupare nesanatoasa pentru propria persoana. Impartasirea preocuparilor cu altii va ajuta deseori sa va vedeti problemele intr-o perspectiva mai clara. De asemenea, preocuparea pentru binele altor persoane va poate intari sentimentul valorii personale.
Invatati cand sa cereti ajutor.

Sursa: Atkinson & Hilgard - Introducere in psihlologie
Marturii pacienti
Mircea S – “Pe parcursul a 6 sedinte mi-am recapatat increderea in mine si am reusit sa-mi depasesc atacurile de panica. Intampinam mari dificultati in relationarea cu oameenii. Cu ajutorul terapiei mi-am invins agorafobia. Ma simt mult mai bine si recomand tuturor sa apeleze la un consilier in cazul starilor de anxietate, pe mine m-a ajutat.”
12 Mar. 2011 
 
Georgeta N - “Am suferit de anxietate si spun sincer ca sedintele de terapie m-au invatat sa privesc altfel viata si sa ma raportez altfel la problemele mele, cu mai multa relaxare si detasare. Este o modalitatea buna de a consitentiza blocajele si a privi lucrurile si dintr-o alta perspectiva, mai pozitiva, mai sanatoasa.”
15 Iun. 2011